Friday, May 8, 2009

PEMBELIT

Padi semalam aku amat sakit hati, minah yg perlu ku ceritakan dulu(cari pasal dgn dulu), saja cari pasal dgn ku lagi. Padaku dia hanya ingin menyatakan pada semua org bahawa dia ada KUASA. INGAT ALLAH LAGI BERKUASA.

Kisah bermula minggu lepas, 30hb April seperti biasa aku akan menyiapkan payroll. Tetiba telefon aku berdering, "Yas, masuk meeting",kata dept head itu. Aku menolak dgn baik dgn mengantikan tempat ku dgn Zila. Aku sibuk sekarang. Nanti kul 10 am i dah siap payroll I akan jumpa U. Rupanya semasa aku sibuk itu,terlah berlaku satu pergaduhan. Habis tray patah dan telefon ditolak kasar ke lantai.Kul 10.18am ,minah tu datang ke bilik ku."Awat hang pasai apa",aku bertanya padanya. Dengan linangan air mata Minah tu bercerita padaku. Hmm aku kata sebenarnya ini adalah personal problem, HR tak leh campur. "Kalau hang nak meeting , isi form ni," - Misconduct Form.

Aku menekan kekunci keyboard dan terus mencetak dan memberikan sekeping.

Hari Isnin lepas, berlaku perbincangan. Segala pekung Minah dan Makcik dipertonton kepada kami.Di awal perbincang minah dgn lantang mengatakan aku BUYERS, dia kata akau mengajar makcik cara utk mengenakan dia. Aku kata "Kan aku print kat hang FOrm tu". Kalau aku buyer buat apa aku masuk meeting yg tak bg faedah. Aku masuk ni pun sebab HR". Kalau tak lantak le hang dak gaduh ka apa,cetus hatiku. Episod drama berlangsung lebih kurang 1/2 jam.

Akhirnya Makcik mengalah,surat perletakan telah disediakan dan diserahkan kepada dept head dia. Minah pandai mengatur strategi segala isi SKYPE(di hantar semua apa yg makcik kata saja,yg dia punya dia delete, communication mesti dua belah kalau bertepuk sebelah tangan tak akan berbunyi) dihantar kepada dept head makcik bg pengesahan segala kritikan dan kata-kata keji dr makcik kepada dept head dan pasukan dept mereka.

Sejak itu aku terus mendesak minah untuk mengisi borang tersebut dan menghantar kepada. Tau apa dia kata,"since makcik tu dah berambus buat apa isi form".Kurang ajar betuii la perempuan ni, hari tu mesti dia berlakon. HR everything kena ada black and white. Padaku makcik mesti tak puas hati,walaupun dia resign secara sukarela tapi kita tak tau apa yg difikirkan. So semalam aku telefon minah untuk minta borang kali terakhir. REFUSION. Then aku call dept head dia. OK fine, lepas ni kalau ada yg berlaku kat minah tu aku tak akn campur, ada form ka tak dak form ka aku tak akan masuk campur.Dia kata aku buyer FINE buyer kat dia. U settle sendiri. Lepas tu aku beritahu boss aku.

Minah, hang jgn dok rasa bangga la. Allah tu maha adil. Hang dok kata kat org lepas tu hang dilemparkan pelbagai tuduhan sampai melibat kawasan kilang dan rumah. Dalam kes ini aku rasa Minah tu bukan mangsa tapi balasan dr Allah. . Sendiri mau ingat la. Berani buat berani tanggung...

No comments: