Friday, April 17, 2009

Practical Student

Hari ni beberapa student dari ILP Kepala Batas datang ke office aku nak minta tempat untuk menjalankan Practical. Ciannya depa dah 4 bulan tapi tak dapt tempat lagi. So aku tanyakan Production Manager tapi dia kata tak sesuai dgn bidang depa. Cuma dia tolong bg nama beberapa syarikat yg berkaitan.

So aku bg tips kat student tu:-

1. Jangan demand minta allowance. Tambah lani ekonomi gawat. Kata kat majikan depa sanggup practical tanpa elaun. Aku pun dulu tak dapat elaun utk 6 bulan. Alhamdulillah lepas tu aku diterima sebagai Management Trainee baru dapat elaun. Alhamdulillah aku terus diserap ke kilang tu. Rezeki aku.

2. Jangan pilih kerja lepas graduation nanti. Cam aku ambil kursus Sains Komputer tapi Kerja jadi HR lak. Belajar , tanya dan muka kena tebai.Takpa kalau org kata bodoh sebab bukan senang aku nak build another career yg tak ada kaitan dgn apa yg aku ambil dulu. Dan Akhirnya I'm proud who I'm now. Thank you to all my friend,Superior dlm HR yg banyak ajar I.

3.Yg penting kalau u nak mantapkan lagi dalam Working Environment - ENGLISH is very important. How you comunicate & write? Banyak cakap dan baca.

4. Good relation with Boss. Bukan bodek ok. Apa dia bagi assignment mesti siap on time.

5. Kalau nak pergi jauh u kena at least Degree. Aku target tahun ni nak further study tapi tak kesampaian lagi. Hmm hopefully ada rezeki aku nanti. Rasanya lepas 3 tahun ni. Kalau tak dapat gak sebelum aku 50 aku kena ada....

No comments: