Friday, November 28, 2008

Taska Tadika

26hb Nov08, Hari aku kena pi keja cam biasa. Salary nak kena release by Friday. Kalau release Monday mengamuk la. Cian Syuaib Sorry mama tak leh teman. Pagi tu kami hantaq dia kat Taska Bestari di TAT.Ptg tu aku kena buat OT. So Sharil pi ambil Syuaib. Sharil kata Syuaib nak balik cepat umah mak tok. Nak jumpa Mak tok.Mungkin dia ingat Mak Tok dia pi Mekah sat kot. Aku sampai kat tol dlm kul 8.30pm. Lepas tu kami pi pasar malam. Lepas kemas kul 10.30pm baru aku duk kat atas katil.By 11 aku dah lena.



27hb Nov 08. Pagi2 Syuaib dah tanya pasai apa dia kena pi taska lagi... Aku kata la mama dan baba kena pi work. Ptg tu kami pi cari tadika yg dekat sikit dgn office. Alhamdulillah Syikin syorkan tempat yg dia hantaq anak dia. Mutiara Hati. Aku pi survey dan puas hati. Sharil pun kata dekat sikit tambah lani dia kena buat OT. Kami ambik Syuaib kat TAT dlm kul 8pm. Syuaib" Apa la mama ambik lambat sangat". Amboii anak bertuah.






28hb Nov 08 -Hari ni aku hantaq kat Tadika Baru. Dah cerita kat Syuaib. Dia nampak happy. Dia kata dia pun pi work kat tadika. HEEHEHE. Syuaib Syuaib banyak akai sungguh. Tadi aku call Cikgu Su.
"Cikgu sorry tak bg tau nama anak, Syuaib nama dia. Syuaib ok ka".
"Takpa dia dah habaq nama dia SYUAIB. Nama mak dia.... Nama Pak dia.. Ramah betuii. lani dok belajar tulis".

Alhamdulillah cepat Syuaib sesuaikan diri. Pi tadika boleh belajar menulis dan membaca. Lagipun ramai kawan2.Lepas ni anak mama tak yah tunggu lama2 dlm 6.30pm leh sampai.

Sampai ja office, aku dah kalut nak buat last process salary. Ada isu pasai seorg Bangla. Issh depa nie wrong timing la. Dah pakai agen suruh ganti dan mai jumpa dgn HRD. Lagipun minggu ni kami sibuk buat gaji. Ada pun dua tangan satu kepala. Hrd dahla kena buat semua payroll,welfara foreign ... itu ini.

Kilang ni ada 2 saja HR. Yg lain tu supporting cam guard dan despatch.Lagipun gaji selalu last day of the month 30hb atau 31hb .Kalau fall ari Sabtu dan Ahad, kena release on Friday. Kalut beb. Lagipun ari ni dah berduyun tanya "Masuk gaji ari ni ka". tapi yg aku heran tu bila dapat gaji on time atau gaji awai tak dak yg kata THANK YOU. Kalau ada pun boleh kira dgn gaji. Kalau lambat (kes advance lambat sehari) fuyooo hp berdering ja...

Issh tak faham sungguh. Bila depa kata kat Zila "Ohh buat gaji tak leh buat benda lain". Awat org nak kisah sangat pasai satu headcount ke atau gaji depa dpt ka tak. Aku apa lagi mendidih cam iklan maggi. Berdesing telinga. Terus naik atas. Masuk Operation meeting. Tanya lani ada isu apa ??? Tak faham kami kena release by today. Ada pulak bantai. Bukan buat gaji staff. Aku balas kalau aku tak release gaji operator gaji staf pun tak dapat.

Ahhh Lega dah pass kat account before lunch 12pm. Tinggal nak print payslip ja.

Aku rasa la depa ni tak faham, depa ingat system capture mudah keja. Kena buat adjustment jugak. Check manually. Ingat senang ka?? tak caya tanya le sapa2 yg dok buat payroll. Selalu aku kata "Apa kata u mai duk tempat HR".

Lagipun aku dah replace dgn Vietnam. pandai la adjust sat.Lepas gaji ni aku try solve la masalah tu. Aku pun bukanla nak berungut,gaji tak besaq mana pun tapi kerja berlambak. Bilik HR ja besaq. Takpa dugaan.. aku take it as a pengalaman for future asset.

No comments: